woensdag, 15 oktober 2008

Luswandeling - Kalmthoutse Heide

Luswandeling doorheen de Kalmthoutse Heide

(klik op de foto om groot te zien) Luswandeling_Kalmthoutseheide1

1. Aan de parking steek je de hoofdweg over naar de brede bosweg. Bij de eerste splitsing wijst het ‘schaap’ je schuin links. Op een kruispunt van zandwegen, kies je schuin rechts het smalle zandpad onder een luchtig bos.
Je wandelt eerst door een boszoom die de heide omsluit. Links staan Corsicaanse dennen, rechts zie je wilgen, vogelkers en eiken. Voorbij het bos kom je in heidegebied dat landbouwers in vroegere tijden in stand hielden. Plukjes bos met vlieg-dennen leiden je verder.

2. Waar je het Putse Moer bereikt, volg je de oever naar rechts. Plots draait het pad rechts een bosrijk gebied in. Onmiddellijk houd je weer links aan. Even kom je aan de bosrand bij een duin. Je blijft echter het slingerende pad door het bos volgen. Je loopt langs een zijarm van de Putse Moer.

3. Op het einde sla je links een brede zandweg in, door het klaphek. Voorbij een schuilhut buig je schuin links mee en steek je de open vlakte over. Aan de bosrand volg je verder de brede weg onder de dennen.De afrastering houdt grazende galloway-runderen en konikpaarden binnen de weidezone. Voorbij de schuilhut passeer je het hoogste punt van de hei. In deze buurt zie je nog zwartgeblakerde boomstronken als gevolg van een tien dagen durende brand in 1976.

4. Waar het bos dreigt op te houden, wijst de bewegwijzering scherp naar rechts. Je volgt het slingerende bospad parallel met een brede zandweg. Op de dwarsweg ga je even links en aan de rustbank sla je haaks rechts af over een mulle zandweg door de heide. Aan de scherpe bocht ligt het Kriekelaarsven, een vochtige opduiking met twee vennen. Eenmaal het bos uit sta je in de open hei.

5. Nauwelijks 200m verder moet je rechtsaf, een steil pad bergop langs bank ‘Hans’. Dan volgt een lange bocht naar links in het mulle zand. Plots moet je haaks naar rechts en door een luchtig bosje kom je opnieuw in de open heide. Aan de T-sprong ga je samen met de rode wandeling en de GR naar rechts.

6. Aan een kruispunt gaat de blauwe wandeling links langs een uitkijktoren. Bij een rustbank, sla je rechts een breed bospad in. Op de T-sprong gaat het rechts. De zandige plek steek je schuin links over en je volgt de bosrand op geruime afstand. Slingerend door mul zand kom je op de hoofdweg die je schuin links inslaat. Vanop de uitkijktoren overschouw je de heide. Vlakbij ligt een bomtrechter, veroorzaakt door de inslag van een V-1. Het drassige terrein daarachter is het Van Ganzenven. Aan de rustbank wandel je opnieuw door de bosgordel.Door een stukj open heide bereik je het eindpunt.

Afstand: 8.7 km

Wegwijzering: blauw schildje met wit schaapje

Vertrekpunt: parking Natuureducatief Centrum De Vroente (N111 Stabroek-Kalmthout)